kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹
 همزمان با جهش ۳۰۰ درصدی درآمد نفتی ایران صورت گرفت

رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمد صادرات نفت در دولت سیزدهم

 
 
 
وزارت نفت اعلام کرد: همزمان با جهش ۳۰۰ درصدی درآمد نفتی ایران، وصول آن در دولت سیزدهم، 275 درصد رشد داشته است. 
به گزارش وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در تولید نفت حدود ۷۰ درصد رشد داشته که در کمتر از سه سال، بی‌نظیر است، تصریح کرد: دولت سیزدهم در این نقطه متوقف نشد و رشد تولید نفت به افزایش صادرات و درآمدزایی تبدیل و سبب شد درآمد نفتی کشور از سالانه زیر ۱۰ میلیارد دلار (در سال ۱۴۰۰) به حدود ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ برسد و این درآمد فقط از محل فروش نفت خام و میعانات گازی به‌دست آمده است. این اعداد نشان‌دهنده جهش ۳۰۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران در دولت سیزدهم است.
گفتنی است، به‌واسطه رویکرد دولت سیزدهم در صنعت نفت، این بخش از رشد منفی اقتصادی به رشد بیش از ۲۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ دست یافت. از سوی دیگر نیز جهش صادرات سه برابری نفت خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین حجم صادرات از سال ۱۳۹۷، رشد ۲۳ درصدی (معادل شش میلیون و 500 هزار تن در سال) صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ و ثبت رکورد ۱۷ میلیارد دلاری صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ محقق شده است.
افزایش وصول درآمد
مجموع این اقدام‌ها سبب شد رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام و میعانات ‌گازی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ و وصول درآمدهای حاصل از صادرات گاز از یک میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به چهار میلیارد و 700 میلیون دلار در سال ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ و نیز وصول دو میلیارد و 600 میلیون دلار مطالبات معوق از عراق، مربوط به صادرات گاز در دولت گذشته محقق شود.
حجم صادرات نفت کشور در برخی مقاطع زمانی به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود و سبب شد ذخیره‌سازی نفت خام و میعانات گازی روی آب بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه باشد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به سروسامان دادن به روند فروش نفت به‌عنوان اولویت جبران بخشی از ناترازی اقتصادی تعیین و به مرحله اجرا درآمد.
جهش تولید نفت
در گام نخست تلاش شد و ایران توانست در فاصله چند ماه، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌شده در خشکی و دریا بفروشد. با توجه به این موارد، دولت سیزدهم با استفاده از ایجاد ظرفیت‌های تازه مانند حضور در بازارهای ناشناخته و پالایشگاه‌های فراسرزمینی سعی کرد صادرات نفت را افزایش دهد. برای تأمین نفت مورد نیاز برای صادرات نیز، افزایش تولید نفت خام در دستور کار قرار گرفت. تا آنجا که جواد اوجی؛ وزیر نفت گفت که تولید نفت ایران در ابتدای دولت سیزدهم روزانه دو میلیون و 100 هزار بشکه بود و اکنون به روزانه سه میلیون و 600 هزار بشکه رسیده که نشان‌دهنده رشدی بیش از ۶۰ درصد است.
به گفته او، ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان امسال به روزانه چهار میلیون بشکه می‌رسد. در واقع، وزارت نفت دولت سیزدهم، افزون بر افزایش تولید هدف‌گذاری‌شده، ریل‌گذاری استمرار جهش تولید نفت ایران را نیز انجام داده است تا رشد اقتصادی کشور که قرار است به هشت درصد برسد، متوقف نشود.
وزیر نفت تأکید کرد که ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد سه و نیم برابری داشته است.
نتیجه تکیه صنعت نفت بر توان داخلی
دولت سیزدهم توانست با تکیه بر توان داخلی بدون آنکه منتظر شرکت‌های خارجی برای تأمین سرمایه یا فناوری بماند، تولید نفت و گاز را افزایش دهد، ظرفیت پالایشی کشور را بیشتر کند و جهش تولید را در محصولات پتروشیمی رقم بزند؛ دستاوردی که به‌عنوان میراثی گرانبها برای دولت چهاردهم به یادگار خواهد ماند تا مسیر پیشرفت کشور با موتور محرکه صنعت نفت با دست‌اندازی روبه‌رو نباشد.
محسن خجسته‌مهر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم می‌دانست رشد اقتصادی از مسیر افزایش تولید محقق خواهد شد، توضیح داد: با توجه به سهم نفت در اقتصاد ایران، نیمی از رشد اقتصادی کشور در این سه سال مربوط به رشد حاصل از گروه نفت و گاز بوده است.